Bedrijven en semi-overheden vragen overheid om testtraject voor hyperloop

Een reeks bedrijven en semi-overheden dringen bij de overheid aan op een testtraject voor de hyperloop. Dat meldt het Financieele Dagblad. Onder meer bouwbedrijf BAM, vliegtuigonderdelenbouwer Fokker, ingenieursbureau Movares, voertuigbouwer VDL, spoorbeheerder ProRail, het havenbedrijf Rotterdam en de NS onderstrepen de oproep.

De bedrijven en semi-overheden willen een testtraject van drie tot vijf kilometer aanleggen bij Lelystad en hopen dat de overheid hen daar financieel aan tegemoetkomt. Hoeveel geld ze precies vragen, staat niet in de brief, schrijft het FD.

Vorige maand presenteerde onderzoeksbureau TNO een rapport (pdf), waarin het adviseert om een testbaan van 5 kilometer aan te leggen. De aanleg van dit traject kost volgens TNO ongeveer 120 miljoen euro. “Een testfaciliteit is interessant voor de Nederlandse economie en kan een impuls geven aan het Nederlandse bedrijfsleven”, staat in het rapport. “Voorwaarde is dan wel dat sprake is van publiek-private financiering, idealiter niet alleen vanuit hyperloopbedrijven maar ook vanuit het Nederlandse bedrijfsleven.”

In Nederland werkt het uit de TU Delft ontstaan bedrijf Hardt aan de hyperloop. Het bedrijf opende afgelopen zomer een testbuis van 30 meter, die nog in ontwikkeling is.

15 kilometer

Het is onduidelijk of mensen daadwerkelijk met een snelheid van 1200 kilometer per uur door een vacu├╝mbuis geschoten kunnen worden. Daarvoor is een langere testbaan nodig. TNO denkt dat de testbaan daarvoor minstens een lengte van 15 kilometer moet hebben. Zo’n baan is in de praktijk nog niet gebouwd. Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop One heeft wel een langere testbaan in Nevada, maar die is slechts 500 meter lang.