Volgens Facebook gedraagt de kunstmatige intelligentie van het bedrijf zich steeds meer als een mens.
Woensdag bracht het bedrijf onderzoek naar buiten waarin het laat zien hoe chatbots met kunstmatige intelligentie getraind worden om te onderhandelen met mensen. Daarvoor moeten de chatbots een paar stappen vooruit plannen en aan de tegenreactie denken.
Facebook trainde de bots door ze onderhandelingsgesprekken van mensen te laten zien. Vervolgens moesten ze die acties imiteren. Gedurende de training werd bots gevraagd om een aantal objecten onderling te verdelen. Ieder object had een waarde en het uiteindelijke doel was om door onderhandeling met zoveel mogelijk punten te eindigen.
Mensen hebben chatbots niet door
Volgens Facebook is de chatbot zo slim geworden, dat mensen geen idee hebben dat ze met een machine onderhandelen. De bots hadden zelfs geleerd om te bluffen door te doen alsof ze iets heel belangrijk vonden terwijl dit niet het geval was. “Dit gedrag werd niet door de onderzoekers geprogrammeerd, maar werd door de bot ontdekt als een methode waarmee de doelen behaald konden worden”, schrijft het bedrijf in de blog.
Op dit moment is er nog niet veel toegevoegde waarde voor deze chatbots, maar in de toekomst kan het wel handig zijn. Het kan voor simpele dingen gebruikt worden, als het plannen van een vergadering met collega’s, of ingezet worden voor een onderhandeling op Marktplaats.
Open source
De technologie van Facebook werkt nu nog niet voor iedereen, maar volgens de onderzoekers zou het al snel geïntegreerd kunnen worden in de producten van het sociale netwerk. Het bedrijf is een groot voorstander van het delen van de broncode van onderzoek naar kunstmatige intelligentie, en deelt deze daarom binnenkort, schrijft Recode.