Amazon Prime wil meer commerciële films aanbieden

Amazon wil het filmaanbod op Amazon Prime aanpassen. Het techbedrijf wil meer commerciële films in de streamingdienst opnemen. Amazon Prime stond juist bekend om het aanbod van arthouse films. Er is al een budget vrijgemaakt van 50 miljoen dollar voor de aankoop van nieuwe, commerciële projecten. Dat meldt Engadget.

De nieuwe koers gaat ten koste van de arthouse films, maar die zullen niet helemaal van het platform verdwijnen. Amazon kocht, net als streamingconcurrent Netflix, de alternatieve films op het Sundance Film Festival. De twee streamingdiensten kochten meer aan dan traditionele distributeurs. Amazon kocht daar in 2016 bijvoorbeeld de film Manchester by the Sea, met Casey Affleck in de hoofdrol. Ook maakt Amazon eigen films en series.

Lord of the Rings, de serie

Amazon focust al een tijdje op meer commerciële projecten. Zo kocht Amazon Studios afgelopen november de rechten om een Lord of the Rings tv-serie te maken. Het bedrag waarvoor de studio de rechten kocht, kan volgens Engadget wel 250 miljoen dollar geweest zijn.

Verder cancelt Amazon drie originele series: Jean-Claude Van Johnson, I Love Dick en One Mississippi. Of deze series het onderspit delfden om dollars vrij te maken voor de commerciëlere films, is niet bekend. Het zou ook kunnen, dat Amazon zich hiermee wil distantiëren van twee prominente ex-medewerkers: Roy Price en Louis C.K. De drie series werden destijds door Amazon Studios-baas Roy Price opgepikt. Price raakte in opspraak wegens seksuele intimidatie en werkt inmiddels niet meer bij Amazon. One Mississippi werd gecoproduceerd door Louis C.K., die ook door meerdere vrouwen van seksueel wangedrag werd beschuldigd.