De toekomst van boeken als een soort Netflix

Uitgeverijen hebben te kampen met een steeds kleiner wordende markt en prijzen die steeds lager worden. Ze zijn daarom meer en meer op zoek naar nieuwe manieren om boeken aan de man te brengen. De toekomst ligt volgens hen bij magazines.

Dinsdag werd door de startup Plympton een online fictie service gelanceerd, genaamd Rooster. Rooster werkt op basis van een abonnement dat je betaalt per maand. Iedere maand krijg je vervolgens content naar je iPhone of iPad gestuurd. De service heeft dus wat overeenkomsten met magazines.

Lezers betalen vijf dollar per maand voor Rooster in ruil voor een behapbare hoeveelheid fictie waar je ongeveer vijftien minuten tot twintig minuten over doet. Gedurende de maand lees je dan ongeveer twee boeken aan materiaal. Het idee is ontstaan vanuit Daily Lit, ook een service van Plympton, die je per e-mail vijf minuten aan klassieke literatuur verstuurt.

Plympton was oorspronkelijk gefocust op de verkoop van boekenseries via Amazon. Je meldt je dan bijvoorbeeld aan voor een serie als “Hacker Mom” voor 3,99 dollar en dan krijg je iedere maand een nieuw deel. Nadat oprichters Yael Goldstein Love en Jennifer Lee echter inzagen dat Plympton veel meer over lezers weet dan een traditionele uitgever besloten ze over te stappen op een abonnementsvorm.

Een traditionele uitgever verkoopt zijn boeken aan een boekenwinkel terwijl Plympton direct te maken heeft met haar klanten. Plympton kent bovendien alle e-mailadressen en zou met de lees- en aankoopgeschiedenis van klanten de inhoud van abonnementen op maat kunnen aanbieden.

Rooster-300x253

Rooster heeft dus als groot voordeel dat zij hun publiek een stuk beter kennen en kunnen bouwen dan fysieke uitgeverijen dat kunnen. Daarnaast zorgt deze vorm dat de productiekosten een stuk lager zijn dan die van e-books en de distributie in principe gratis is. Zo blijft er meer geld over voor online marketing.

Rooster is niet de eerste dienst die literaire content in een abonnementsvorm aanbiedt, zo was er ook al Emily BooksOyster en Scribd. Volgens de oprichters is dit wél de eerste app die bestaande romans in delen aanbiedt om zo lezers te helpen boeken te lezen: “Het lezen van boeken in series op bijvoorbeeld je iPhone is de beste manier om fictie te helpen overleven in dit digitale tijdperk.”

Het is duidelijk dat boeken gepresenteerd kunnen worden als magazines, verkocht als magazines en aangeprezen als magazines. De vraag is echter of boekenfans ook echt boeken als magazines willen lezen. Dat is iets wat de komende tijd zal moeten blijken.