Doek valt voor slaaptracker Sense, toekomst voor gebruikers onzeker

Hello Sense slaaptracker

De afgelopen jaren kwamen er een heleboel producten op de markt dankzij crowdfunding. Sommige haalden ondanks een succesvolle Kickstarter-campagne de markt niet. Anderen brachten hun product op de markt, maar overleefden het op de lange termijn niet. Zo zagen we recent het doek vallen voor Pebble en nu stopt ook het bedrijf Hello, bekend van de slaaptracker Sense, er mee.

Gisteren stuurde oprichter James Proud van Hello een mail naar alle Sense-gebruikers. “Met pijn in mijn hart moet ik het nieuws met jullie delen dat Hello er binnenkort mee stopt”, schreef hij. Volgens Axios is een groot deel van het personeel al ontslagen en heeft Proud met Fitbit gesproken over een overname. Dit is echter op niets uitgelopen.

In de mail naar Sense-gebruikers geeft Proud aan dat het bedrijf nog op zoek is naar een manier waarop de slaaptracker blijft werken. Sowieso krijgen gebruikers later deze week de kans om hun data te downloaden.

Dienstverlening

Het verhaal van Sense – en eerder ook dat van Pebble – legt een serieus probleem bloot. Wearables en smart home-producten zijn stuk voor stuk afhankelijk van bijbehorende apps en clouddiensten. Dit brengt een continue kostenpost met zich mee, terwijl gebruikers vaak enkel bij de aanschaf eenmalig voor een product betalen. Financieel zorgt dat voor een uitdaging, omdat je dus jaren aan dienstverlening moet meenemen in de initiële prijs van het product.

Daar komt bij dat zodra een bedrijf het niet overleeft, zijn producten onbruikbaar worden. Pebble heeft veel moeite gedaan om zijn software zo aan te passen, dat de Pebble (dat een deel van het bedrijf heeft overgenomen) niet helemaal onbruikbaar wordt zodra Fitbit de servers uitzet. Uit de mail naar Sense-gebruikers blijkt dat ook Hello moeite doet om zijn slaaptracker bruikbaar te houden, maar het is nog maar zeer de vraag of dat gaat lukken.

Voor iedereen die wel eens dit soort producten van startups koopt, is het het tweede voorbeeld in korte tijd dat de risico’s hiervan aantoont. Een product kan nog zo’n succesvolle start hebben of veel geld ophalen via crowdfunding (2,5 miljoen dollar bij Sense), het is geen garantie dat je lang kunt genieten van een product.