‘Een slechte ervaring in een restaurant kan je een trauma bezorgen’

Volgens taaldeskundigen vertonen slechte recensies van restaurants tekenen van een trauma. Personen die zich negatief uitlaten over een restaurant gebruiken dezelfde zinnen als getraumatiseerde personen, zo stellen onderzoekers in The Guardian.

Diverse taaldeskundigen hebben gezamenlijk honderdduizenden recensies geanalyseerd en zijn tot de conclusie gekomen dat een slechte maaltijd niet alleen je avond verpest, maar dat je ook kans loopt op een trauma.

Zo gebruiken personen die negatieve recensies plaatsen op bijvoorbeeld Yelp dezelfde zinnen als trauma slachtoffers om over hun gebeurtenis te praten en zijn zij geneigd om veelvuldig in termen van ‘wij’ en ‘ons’ te praten om de pijn te delen.

Sinds de opkomst van steeds meer location based services als Yelp en FourSquare is de drempel een stuk lager om recensies te schrijven en onze ervaringen te delen. Via deze media zijn wij geneigd om voornamelijk negatieve ervaringen te delen, zodat we ook de ‘pijn’ kunnen delen met anderen.

foursquare-relaunch-closeup

Daniel Jurafsky, taaldeskundige aan de Stanford University, heeft inmiddels bijna een miljoen recensies van 6500 restaurants in de Verenigde Staten geanalyseerd. Hij kwam tot de ontdekking dat een slechte ervaring voornamelijk wordt toegebracht door een slechte bediening en niet door slecht voedsel. Personen die zich negatief uitlieten in hun recensie gebruikten daarnaast veelvuldig de verleden tijd en de eerste-persoon enkelvoud.

Jurafsky zegt hierover:

We zien een direct verband tussen het taalgebruik van getraumatiseerde personen en het taalgebruik van personen die een negatieve ervaring hebben meegemaakt in een restaurant. Deze mensen hebben zeer kleine trauma’s opgelopen vanwege slechte service of grofheid.

Daarnaast zegt Jurafsky dat wij in de verleden tijd over traumatische gebeurtenissen spreken om ons er op deze manier van te distantiëren. Ook hebben wij de neiging om als groep te praten, zodat we de pijn met anderen kunnen delen. Gezien de negatieve recensies vertonen wij na een slechte maaltijd in een restaurant dezelfde tekenen.

Overigens blijken wij ook uit te blinken in het overdrijven. Zo worden in positieve recensies veelal ‘sensuele’ woorden gebruikt om aan te duiden ‘hoe geweldig het was’.

Mensen die een positieve ervaring hebben gehad in een restaurant refereren vaak aan sensuele onderwerpen. Zo gebruiken personen in positieve recensies regelmatig de woorden ‘orgasme’, ‘ondeugend’ en ‘stout’.

Daarnaast ontdekten de onderzoekers dat de prijs van de maaltijd zeker meespeelt in de woordkeus. Hoe goedkoper de maaltijd is, hoe grover het taalgebruik blijkt te zijn.