Trump betaalde in aanloop naar de Amerikaanse presidentsverkiezingen relatief meer geld om Facebook-gebruikers te bereiken dan Clinton. Dat zegt Andrew Bosworth, die in de verkiezingsperiode bij Facebook de advertentie-afdeling leidde, op Twitter.
Met een grafiek laat hij zien dat Trump meestal veel meer moest betalen om duizend Facebook-gebruikers te bereiken (CPM, cost per mille) dan Clinton. De grafiek beslaat een periode twintig weken voor de verkiezingsdag van 8 november en drie dagen na de verkiezingsdag.
After some discussion we've decided to share the CPM comparison on Trump campaign ads vs. Clinton campaign ads. This chart shows that during general election period, Trump campaign paid slightly higher CPM prices on most days rather than lower as has been reported. pic.twitter.com/u0qgUQ02qM
— Boz (@boztank) February 27, 2018
Dat de Trump-campagne in die periode meer geld moest betalen om duizend gebruikers te bereiken, komt onder meer omdat een advertentie op Facebook niet alleen wordt verkocht aan de hoogste bieder. Facebook in Wired.
beoordeelt een advertentie ook op basis van hoe waarschijnlijk het is dat de advertentie clicks, likes of reacties uitlokt, schreef voormalig Facebook-medewerker Antonio Garcia Martinez vorige weekDe Trump-campagne was veel beter in het maken van dit soort advertenties, schrijft Garcia Martinez ook. Daardoor heeft hij voor elke dollar die hij uitgaf waarschijnlijk meer mensen bereikt. Hoeveel mensen Trump en Clinton met hun gekochte advertenties hebben precies wisten te bereiken, wordt uit de grafiek van Bosworth niet duidelijk.
‘Verschillende tactieken’
Wel zegt de Facebook-medewerker dat Trump en Clinton verschillende strategieën gebruikten. Daardoor, beargumenteert de voormalig Facebook-medewerker die het stuk in Wired schreef op Twitter, betaalde Trump wellicht meer per duizend gebruikers dan Clinton, maar zegt dat weinig over de effectiviteit of de schaal van de campagne.
Het is immers nog steeds niet duidelijk waar de Clinton-campagne en Trump-campagne hun advertenties precies op richtten. Facebook zegt dat het deze data wil delen met de buitenwereld, maar daarvoor toestemming moet krijgen van de campagnes.