Google is weer beter geworden in het beantwoorden van vragen

Google

Terwijl Google bezorgdrones bouwt, druk bezig is om de intelligentie van de zelfrijdende auto te verbeteren en de reply’s op mails voor je begint te tikken; is het bedrijf zijn zoekmachine niet vergeten. Er werkt nog steeds een groot team ontwikkelaars om de zoekmachine nog beter te maken. En het bedrijf zegt opnieuw een belangrijke stap te hebben genomen in het begrijpen van de vragen die mensen invoeren.

Voor het beantwoorden van vragen maakt Google sinds een paar jaar gebruik van de Knowledge Graph. Hiermee zijn mensen, bedrijven, voorwerpen, films en andere entiteiten opgeslagen en aan elkaar gelinkt. Zo snapt Google bijvoorbeeld dat George Clooney een acteur is en in welke films hij speelt. En door die Knowledge Graph kan Google vragen als “In welke films speelt George Clooney?” beantwoorden met een lijst films in plaats van met links naar websites.

Met een nieuwe update van het systeem dat de zoekopdrachten interpreteert is Google nog beter geworden in het begrijpen van de vraag die gebruikers stellen. De zoekmachine snapt superlatieven (de kleinste, de oudste etc.) en kan vragen beantwoorden voor een bepaald moment in de tijd. Daarnaast kun je meerdere factoren in één vraag stoppen, waardoor Google complexere vraag kan beantwoorden.

Het slechte nieuws is dat de nieuwe functionaliteit op dit moment nog niet in het Nederlands werkt. Het bedrijf heeft ook niet bekend gemaakt wanneer een eventuele uitrol in Nederland volgt. Bij Knowledge Graph duurde dat meer dan een jaar.