IBM’s Watson is klaar met geneeskunde studeren, richt zich nu op klantenservice

Het leven van een supercomputer is ook niet altijd wat het lijkt. Nadat hij zonder ook maar een processor te verrekken iedereen versloeg met Jeopardy en hij recent zo’n beetje klaar was met zijn studie geneeskunde, is IBM’s Watson op zoek naar een nieuwe uitdaging. Opvallend genoeg is keus gevallen op klantenservice.

De supercomputer die kan je een betrouwbaar behandelingsproces voor kanker kan voorschrijven gaat een interessante carriereswitch maken. Klantenservice. Het is de eerste keer dat IBM hun Watson ook daadwerkelijk als daadwerkelijke dienst gaat aanbieden aan het bedrijfsleven.

Gisteren kondigde IBM de zogenaamde “Watson Engagement Advisor” aan, een dienst die consumentenmerken moet helpen om betere adviezen en ondersteuning te geven aan hun klanten op grote schaal.

Watson’s unique capacity to uncover insights from Big Data by simply posing a question in natural language is incredibly powerful. Using Watson, we will explore the ways we can help agencies and their client brands more effectively engage with consumers across devices and improve the impact of their advertising and media plans.

Een vergelijk met Siri is snel gemaakt, echter, waar Siri op een smartphone draait, is het met IBM’s nieuwste dienst mogelijk om een persoonlijke assistent te “embedden” in de website of app van een individueel merk. Hoe dat gaat werken, gaat de Amerikaanse AZN bank in de komende maanden ondervinden. Zij zijn de eerste klant van IBM’s Watson Engagement Advisor.

Meer info in onderstaande infographic.

ibm_watson_engagement_advisor