Het is inmiddels bijna een jaar geleden: in augustus 2016 werd Instagram Stories geïntroduceerd. Het concept leek vrij veel op Snapchat Stories, wat de wereld ook direct liet weten. Beter goed gejat dan slecht bedacht, zeggen we dan maar. En in dit geval blijkt dat meer dan waar. De variant van Instagram is namelijk flink wat populairder dan die van Snapchat, als we moederbedrijf Facebook moeten geloven.
Carolyn Everson, het hoofd van sales bij Facebook, zegt namelijk tegenover CNBC dat Instagram Stories 250 miljoen dagelijks gebruikers heeft. Ter vergelijking: Snapchat heeft volgens de meest recente beurscijfers uit mei ongeveer 166 miljoen dagelijks actieve gebruikers. Belangrijk verschil is dat Snapchat de dienst al sinds 2013 aanbiedt.
Adverteerders en bedrijven
Ik moet wel even zeggen dat niet alle accounts ook echt van consumenten zijn. Everson meldt dat een derde van de gebruikers bedrijven zijn. Een miljoen accounts zijn van adverteerders. Iets minder dan tweederde zijn dus gewone mensen als jij en ik.
Daar zijn echter weinig nieuwe gebruikers bijgekomen. Het totale aantal actieve gebruikers ligt namelijk nog steeds op 700 miljoen, net als in april. We zijn dus vooral actiever geworden, maar niet in getalen gegroeid.