Facebook gaat ‘Like, share en win’-berichten vanaf deze week afstraffen

Facebook gaat ‘Like, share en win’ en soortgelijke berichten minder belangrijk maken in zijn algoritmes. Dat betekent dat dit soort ‘engagement bait’ veel minder vaak op de tijdlijn van gebruikers gaat verschijnen. Dat heeft Facebook bekendgemaakt op zijn blog.

Bedrijven en individuen proberen door zogenaamde ‘engagement bait’ (een combinatie van) zoveel mogelijk vind-ik-leuks en shares te verzamelen. Ook berichten die oproepen om vrienden te taggen of reacties achter te laten vallen onder engagement bait.

Op basis van het aantal vind-ik-leuks, shares en reacties beoordeelt Facebook of een bepaald bericht ook op jouw tijdlijn verschijnt. Maar door in dit soort berichten expliciet op te roepen tot interactie, bijvoorbeeld door gratis producten te beloven, worden berichten kunstmatig hoog gewaardeerd.

Mensen zitten bovendien helemaal niet te wachten op dit soort berichten, schrijft Facebook. Het bedrijf heeft zijn algoritmes daarom aangeleerd om verschillende vormen van engagement bait te herkennen. Berichten waarop deze tactiek is toegepast, moeten daarom vanaf deze week minder vaak in je tijdlijn verschijnen.

Pagina’s straffen

Daar blijft het niet bij. Pagina’s die structureel gebruikmaken van engagement bait, worden binnen enkele weken ook gestraft. Dat betekent dat alle berichten van die pagina een lagere kans hebben om op tijdlijnen te verschijnen, ook als het betreffende bericht ‘schoon’ is.

Berichten waarbij mensen om hulp vragen, zoals de vermissing van een kind, worden volgens Facebook niet afgestraft. Hoe het bedrijf dat waarborgt, schrijft het er niet bij.

Met de aanpassing wil Facebook authenticiteit en de waarde van een engagement verhogen. De bedoeling is dat zo veel mogelijk originele links op jouw tijdlijn verschijnen – en daar uit jezelf reacties of vind-ik-leuks op achterlaat. De waarde van een authentieke reactie is voor Facebook, en zijn adverteerders, immers veel waardevoller.