Onderzoek: Spotify staat op één op de drie smartphones in Nederland

Spotify

Op ruim 30 procent van alle smartphones die in Nederland wordt gebruikt staat Spotify geïnstalleerd. Daarmee is het de populairste muziek-app van Nederland. Dat stelt Telecompaper op basis van eigen onderzoek onder 10.000 consumenten. In totaal staat de app op 3,7 miljoen smartphones.

De app wordt ook echt veel gebruikt: gemiddeld 103 minuten per week. Een gemiddelde gebruiker opent de app om de dag. Andere muziek-apps worden volgens Telecompaper veel minder vaak gebruikt. Hierbij moet wel worden opgemerkt dat het gebruik van apps en diensten vaak vertekent in onderzoeken waarbij mensen naar hun gedrag wordt gebracht in plaats dat dit echt wordt gemeten.

Volgens het onderzoek is Spotify populairder onder mannen (30 procent) dan onder vrouwen (25 procent). En ook leeftijd speelt een rol. Van de jongeren tussen de 12 en 19 heeft 58 procent de muziek-app geïnstalleerd, terwijl het bij de 65-plussers slechts 12 procent is.

Opmerkelijke resultaten

Opmerkelijk is overigens dat Telecompaper in het onderzoek verder Shazam naar voren laat komen. Dat is geen app om muziek te luisteren, maar om muziek die je hoort te herkennen. Shazam staat op 22 procent van alle smartphones.

De derde positie in de lijst was volgens eerdere berichtgeving voor iTunes. Die app zou op 15 procent van alle smartphones staan. iTunes is echter geen app voor de smartphones, maar een desktop-app. Waarschijnlijk werd de Muziek-app bedoeld die standaard aanwezig is op elke smartphone.

Daarnaast ontbreekt Google Play Music in de top 3. Deze app staat standaard op Android-telefoons en zou, kijkend naar het marktaandeel van Android (dat veel grote is dan van de iPhone), op heel veel telefoons moeten staan. Het komt alleen niet naar boven in de onderzoekresultaten.

In een reactie laat Telecompaper weten: “Aantallen voor iTunes en andere voorgeinstalleerde apps (waaronder Google Play) publiceren we normaal nooit. Het gaat ons bij de voorgeïnstalleerde apps vooral om het gebruik en de tevredenheid.”