Speciale auto’s gaan ons helpen de energierekening omlaag te brengen

In veel huizen wordt in de winter de verwarming flink omhoog gedraaid, maar zonder het te weten verliezen we een hoop energie. Dit is niet alleen op te lossen met behulp van een slimme thermostaat, want er gaat ook warmte verloren door niet goed afgesloten deuren en ramen en zelfs door de muur en de fundering. Zonde, want hierdoor vliegt de energierekening omhoog. Om dit probleem op te lossen heeft het Massachusetts Institute of Technology (MIT) de Essess, een auto die ‘energie lekken’ kan detecteren via een heat map, ontworpen.

Het dak van de auto is uitgerust met speciale ‘thermal-imaging’ apparatuur en lange en korte afstand infrarood camera’s. Deze camera’s detecteren warme plekken, terwijl een LIDAR systeem 3D beelden maakt van het huis zonder de omgeving hierbij te betrekken. Hierdoor ontstaan heatmaps, die belangrijk zijn om de lekken op te sporen. Een heatmap is een kaart waarbij enkele kleuren bepaalde verschillen aantonen. Dit wordt onder andere gebruikt om het online klik-gedrag van internetters te meten. Bij de heatmap van Essess worden de warme plekken aangegeven met een rode kleur en de koude plekken worden aangegeven met een blauwe kleur. Onderstaand een voorbeeld van een heatmap van Essess.

essess heatmap

In de auto zit verder een systeem ingebouwd met software om de route en de camera’s te bedienen. De heatmaps  worden direct naar het hoofdkwartier in Boston verzonden. In één nacht kan de auto meer dan 3 terabytes aan data generen.

Door deze heat maps te analyseren kan Essess aan huishoudens en bedrijven laten zien waardoor de meeste energie verloren gaat. Hierdoor kunnen zowel huishoudens als bedrijven geld besparen op de energierekening, omdat zij de zwakke plekken van het huis of gebouw kunnen laten repareren. De heatmaps worden geanalyseerd aan de hand van algoritmes en filteropties.

De Essess heeft in de Verenigde Staten al ruim 4 miljoen huizen en gebouwen gecheckt op energielekken. Het is niet bekend of de auto ook naar Nederland komt, maar laten we hopen van wel. Wie wil er nou geen geld besparen?