Welkom op de Autosalon van Genève, waar allerlei fabrikanten de tofste (concept)auto’s presenteren. Voor iedere fan van gemotoriseerde voertuigen is dit een echt feestje, en daar hoor ik zelf ook zeker bij. Ook dit jaar stelt het evenement niet teleur! Ik heb de tofste auto’s van deze editie van dit jaarlijkse autofeestje voor je verzameld.
1. Volkswagen Sedric
De Volkswagen Sedric is geen gewone autonome auto. Dit voertuig roep je op met een knop, die ook aangeeft wanneer de auto komt. Ben je slechtziend? Dan leidt de knop je aan de hand van vibraties je naar de auto. Verder rijdt het voertuig geheel zelf, je hoeft dus nooit in te grijpen.
Interessant aan de Sedric is dat er een persoonlijke assistent in zit ingebouwd, waar je gewoon mee kunt praten. Vertel de auto waar je heen wilt, en hij gaat. Net zoals een taxichauffeur. Dat hoef je niet alleen te doen: er passen vier mensen in het voertuig. Onderweg hoef je je ook niet te vervelen, want de voorruit is een OLED-scherm waar je bijvoorbeeld een film op kunt kijken.
De Sedric is wel een conceptauto, dus verwacht niet dat je hem de komende jaren op de weg zult zien rijden. Maar het is een mooie blik op wat nog kan komen.
2. Ferrari 812 Superfast
Is het snelheid dat je zoekt? Dan ben je bij Ferrari aan het juiste adres, want deze auto doet zijn naam eer aan. De rode Superfast ziet er namelijk niet alleen tof uit, hij is zo aerodynamisch mogelijk ontworpen, schrijft The Verge. En dat betaalt zich uit: de 812 Superfast behaalt binnen 2,9 seconden de 100 kilometer per uur. En dat is… supersnel!
De auto zelf is verder niet erg groen te noemen. De motor eet namelijk 6,5 liter aan benzine, maar daar krijg je wel 789PK voor terug. Wanneer de auto precies moet verschijnen en wat hij gaat kosten, is helaas nog niet bekend. Maar ga er van uit dat je er flink voor moet gaan betalen.
3. Renault Trezor
Het tofste aan de Renault Trezor is de retro look en feel. De auto hangt laag boven de grond en gaat open door de gehele bovenkant omhoog te laten komen. Mijn jeugddroom is daarmee in ieder geval verwezenlijkt. Ook interessant is dat de conceptauto gemaakt is van aluminium, koolstof, leer en hout.
Verder is het voertuig volledig elektrisch. De accu’s vind je vooraan onder de hexagonale flappen voor de ventilatie en achterin. Binnenin de auto zijn twee stoelen, met daarvoor ruimte voor je bagage. Het dashboard heeft ook een retro uitstraling, maar is zo’n technologisch hoogstandje dat je er zelfs mee kunt WhatsAppen. Dan een laatste belangrijk detail: de auto behaalt in minder dan vier seconden de 100 kilometer per uur.
4. Mercedes AMG GT Concept
Mocht je nu denken dat er in Genève vooral conceptauto’s getoond worden die nooit op de markt komen, dan heb je het mis. Deze nieuwe auto van Mercedes is volgens het bedrijf namelijk een voorproefje van een voertuig dat wel op de markt komt, schrijft The Verge. En daar word ik erg blij van!
De AMG GT Concept is namelijk een hybride om je vingers bij af te likken. Naast een prachtig uiterlijk heb je de keuze om volledig elektrisch te rijden (al zeggen ze niet hoe ver je op een accu komt), gedeeltelijk elektrisch te rijden om nog harder te gaan, of om op benzine over de straat te crossen. Verder is het een normale auto waar je veel bagage in kwijt kunt en waar vier mensen in passen.
De motor is een 4-liter twin-turbo V8 met 805 PK. En dat zien we terug in de snelheid: binnen drie seconden rijdt deze conceptauto bijna 100 kilometer per uur. Interessant is dat de motor zich oplaad als je rijdt, net als bij de auto’s in de Formule 1, waar deze op geïnspireerd is. Handig, want zo hoef je hem niet steeds op te laden.
Wanneer de AMG GT nu echt op de markt komt, is nog niet helemaal duidelijk. Maar ik kan niet wachten!
5. Aston Martin Valkyrie
Je hebt auto’s, toffe auto’s en je hebt Aston Martin. Dit automerk staat bekend om prachtige ontwerpen en ook dit jaar stellen ze niet teleur. De auto ziet er uit als een echte racewagen, maar moet daadwerkelijk over de gewone weg gaan rijden. De reden voor dit uiterlijk zit hem in de technologie die gebruikt is. Die komt namelijk rechtstreeks van Red Bull’s Formule 1-auto’s.
De auto heeft een 6,5 liter V12-motor en een energieterugwinningssysteem dat geïnspireerd is op Formule 1. Je accu wordt daardoor opgeladen door te remmen. Helaas is nog niet bekend hoe snel het voertuig moet gaan rijden, maar als ik dit zo hoor ga ik uit van echte topsnelheden.
Goedkoop wordt het voertuig echter niet. Het wordt namelijk een gelimiteerde editie met slechts 150 exemplaren. Wil je er een hebben, dan moet je tussen de 2 en 3 miljoen euro gaan betalen. Vanaf 2019 wordt de auto geleverd.
6. Lamborghini Huracán Performante
Hebben we het over snelle auto’s, dan is het merk Lamborghini natuurlijk nooit ver weg. Deze auto heeft nu al een record op zijn naam staan. Tijdens een testrondje op de baan van Nürburgring Nordschleife behaalde het namelijk een record van 6:52:01, schrijft The Verge. Dat is meer dan snel te noemen.
Qua uiterlijk zijn er weinig verrassingen bij deze auto. Hij ziet er namelijk exact hetzelfde uit als de normale Huracán, maar ook die is prachtig. Een mooie auto krijg je dus zeker. Bovendien is deze versie lichter en krachtiger dan zijn oudere broertje, dus verbeteringen zijn er zeker wel.
De auto is vanaf deze zomer verkrijgbaar vanaf 274.390 dollar.
7. Vanda Electrics Dendrobium Concept
Om heel eerlijk te zijn doet deze conceptauto van Vanda Electrics me vooral denken aan een Transformer. Grootste reden hiervoor is waarschijnlijk dat niet alleen de deuren omhoog open gaan, maar ook het dak kan omhoog. Doe dat tegelijkertijd, en je hebt bijna zo’n auto uit de films. Dat betekent overigens alleen maar dat dit voertuig er erg tof uitziet. Maar hoewel ik aan Transformers denk, moet het vooral lijken op een open dendrobium, een orchidee.
De auto heeft verder twee elektrische motoren. Veel details zijn er nog niet, maar we weten al wel dat de auto ongeveer 100 kilometer per uur bereikt in 2,7 seconden. De maximale snelheid ligt boven de 321 kilometer per uur. Verder zit er een digitaal dashboard in met twee displays die je alles achter je auto tonen.
Voorlopig is deze auto slechts en concept, maar tegenover Motor Authority laat CEO Larissa Tan weten dat ze hem wel in productie willen nemen. Mogelijk gebeurt dit al in 2020, al is nog niets zeker.