Vier vragen om jezelf te stellen als je met Big Data aan de slag wil

Met dank aan het internet en WWW lijkt er de afgelopen jaren haast een straaljagermotor aan innovaties te hangen. Van het eerste WWW via social naar een data revolutie. Alles in krap 20 jaar! Aan boord springen, afwachten of de boot missen, wat is wijsheid? Deze vier vragen kun je jezelf stellen alvorens je aan de slag gaat met big data.

Toen het internet en het WWW voor het eerst echt tractie kreeg op grote schaal, ergens in de jaren ’90 van de vorige eeuw, werd ons vocubalair ineens uitgebreid met woorden als e-mail, eCommerce, eAlles. De internet revolutie bereikte een hoogtepunt en klapte ineen, in krap 10 jaar ontstonden en verdwenen complete industrieën.

Vanaf het moment dat de onderlaag die het Internet heet een stabiele factor bleek, volgde de “revoluties” elkaar al snel op. Van de “informatie revolutie” die de eerste jaren van het WWW ons bracht gingen we naar de “content revolutie”, waarin we en masse de kans kregen om online te publiceren. In 2002 werden de fundamenten gelegd voor de “social revolutie”, een revolutie die onze manier van communiceren voor altijd heeft verandert.

In 2007 werkte ik voor mijn toenmalig werkgever aan een ambitieus online platform voor een groot Amerikaans sportmerk. Een combinatie van bestaande community platformen, integraties van YouTube en Flickr in een op maat gemaakt dashboard waarin alle inkomende datastromen werden gevisualiseerd. Een beetje gekkenwerk in die tijd wellicht, het zou vandaag de dag niet mistaan. Een voorteken, op zijn minst.

Een data revolutie dus. Niet omdat het verzamelen van data nieuw is. Niet omdat het in het zakelijk segment misschien al wel 3 andere namen heeft gehad. Maar omdat we ons op het punt bevinden waarbij het iedereen, zakelijk of privé gaat beinvloeden.

Ook een moment om de valkuilen uit vorige revoluties te voorkomen. Zoals niet iedereen aan het bloggen hoefde te slaan of een sociale strategie voor ieder bedrijf anders is, is het ook belangrijk om te snappen wat voor informatie belangrijk voor je is en of je deze kunt en wilt begrijpen. Kijk verder dan de neus lang is, want je data gaat in dit geval verder dan je Twitter-feed, Likes of Foursquare-checkins.

Stel jezelf daarom de volgende 4 vragen, alvorens je met je data aan het stoeien gaat:

1) Waarom doen je gebruikers of klanten wat ze doen?
2) Welke eigenschappen van je product of dienst zorgt voor een band met je gebruikers?
3) Wat hebben je gebruikers of klanten nodig?
4) Wat ga je doen met alle je aanwezige gebruikers informatie?

Wanneer je aan de slag gaat met deze vier vragen, zul je merken dat er een strakke feedbackloop ontstaat rond je bestaande product en klanten. Belangrijk, omdat je data set niet snel zal slinken maar juist zal groeien.

Nog belangrijker, big data of deze data revolutie is geen hype. Het zal de komende jaren het verschil gaan maken tussen klantgerichte bedrijven en “dozenschuivers”. Dit is hét moment om voor jezelf stil te staan en te kijken waarom en op welke manier je er mee aan de slag kan.