De volgende stap: Californië wil zelfrijdende auto zonder mens en stuur toestaan

Google zelfrijdende auto

In Californië wil men de volgende stap zetten in het testen van zelfrijdende auto’s. Diverse regels over dit soort voertuigen worden namelijk veranderd, zodat er meer mogelijk moet worden op dit gebied. Dit schrijft Bloomberg. Dankzij de versoepelde regels hoeft er geen mens meer achter het stuur te zitten tijdens een proef en mogen het stuur en de pedalen wegblijven.

De versoepeling werd vrijdag voorgesteld dor de Department of Motor Vehicles (DMV) in de staat. Daarnaast heeft de organisatie richtlijnen voorgesteld waardoor autonome auto’s verkocht mogen worden. “Als we denken aan zelfrijdende voertuigen, dan kunnen ze of de normale besturing hebben met sturen en pedalen, of niet”, vertelt Brian Soublet, DMV Chief Counsel.

Eric Noble, president van The CarLab, een consultancybedrijf voor de auto-industrie, stelt dat de versoepeling van de regels op het juiste moment komt. “Als Californië op hetzelfde niveau van ontwikkeling wil blijven, is dit wat er nodig is en hebben ze het op tijd gedaan. Ze moesten het eigenlijk wel doen, omdat fabrikanten op een bepaald punt niet verder kunnen met autonome voertuigen zonder de besturing uit de auto’s te halen.”

Toestemming

Dat betekent echter niet dat auto’s zonder stuur en pedalen nu zomaar de weg op mogen. Wil een bedrijf dit soort voertuigen testen, dan moeten ze aan de DMV tonen dat ze toestemming hebben van de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA). Die organisatie zei begin vorig jaar al wel dat niet alleen mensen als bestuurders gezien kunnen worden, maar dat zelfrijdende software dat ook kan.

Voor Alphabet, het moederbedrijf van Google en de zelfrijdende autofabrikant Waymo, komt de versoepeling misschien een beetje te laat. Google heeft namelijk een prototype gemaakt van een autonome auto zonder stuur en pedalen. Die mochten ze echter niet op de openbare weg testen, omdat de regels dit toentertijd niet toelieten. Inmiddels focust Google zich niet meer op het bouwen van een auto (het ontwerp ligt inmiddels in de prullenbak), maar enkel nog op het ontwikkelen van de software.

De voorgestelde regels zijn nog niet aangenomen. Inwoners van de staat mogen er nog 45 dagen op reageren, tot 24 april. Daarna worden ze nog bekeken tijdens een openbare hoorzitting. Aan het einde van het jaar moet de hele procedure afgerond zijn, aldus de DMV.