In 2030 zorgen zelfrijdende auto’s voor een kwart van alle gereden kilometers

Google zelfrijdende auto

Over ruime tien jaar, in 2030, zouden gedeelde, zelfrijdende auto’s samen kunnen zorgen voor een kwart van alle gereden kilometers in de Verenigde Staten. Dit stelt een studie over de opkomst van het autonome tijdkomst, waarover persbureau Bloomberg schrijft. De ontwikkeling zou zorgen voor een aardverschuiving in de auto-industrie.

In totaal zouden 1,5 biljoen kilometers in de Verenigde Staten tegen 2030 afgelegd worden in zelfrijdende, elektrische auto’s. Deze verschuiving begint al begin de jaren ’20, stellen de onderzoekers van de Boston Consulting Group

Er zijn drie trends die voor de verschuiving zorgen, stelt ze. Het gaat om het delen van ritjes, zoals we nu al doen met bijvoorbeeld Uber, autonoom rijden en elektrische auto’s. De verandering zal het meest zichtbaar zijn in steden met meer dan een miljoen inwoners. Daar zouden mensen het namelijk voordeliger vinden om geen eigen auto te kopen, maar om autonome taxi’s/deelauto’s te gebruiken.

“De auto-industrie staat op de rand van een gigantische verandering en ik denk dat het sneller gaat dan mensen realiseren”, stelt Justin Rose. Hij is een partner bij de Boston Consulting Group. “Voor miljoenen Amerikanen die in grote steden wonen kan het volgende voertuig dat ze kopen ook de laatste auto zijn die ze ooit bezitten.” De verschuiving kan overigens nog sneller gaan als innovaties binnen de technologie versnellen en de prijzen sneller omlaag gaan.

Niet snel genoeg

Naar verwachting worden tegen 2030 ruim 5 miljoen normale auto’s vervangen door ongeveer 4,7 miljoen autonome voertuigen. En dat heeft inderdaad flink wat financiële voordelen: een gemiddelde consument in Chicago kan 7000 dollar per jaar besparen door voor een zelfrijdende deelauto te kiezen. Nadeel is natuurlijk dat bijvoorbeeld autoverkopers daardoor hun banen verliezen. Ze zijn immers minder belangrijk.

Ondertussen zijn diverse autofabrikanten en techbedrijven bezig met hun eigen zelfrijdende auto’s. Tesla, BMW, Daimler, General Motors, Ford en Volvo willen binnen vijf jaar autonome voertuigen op de weg brengen. Alphabet werkt ondertussen via Waymo met Fiat Chrysler aan de autonome Chrysler Pacifica.

Toch gaan niet alle bedrijven snel genoeg, stelt de Boston Consulting Group. “Slechts een paar spelers nemen de stappen die nodig zijn om zichzelf goed te positioneren in deze toekomst die vrij dichtbij is”, stelt Brian Collie, een schrijver van een onderzoek van het onderzoeksbedrijf. “We moeten nu gaan reageren.”