Ford maakt de eerste hybride politieauto met speciale achtervolgingsmodus

Ford hybride politieauto

Ford heeft als eerste fabrikant een hybride politieauto gemaakt. Het voertuig heet de Police Responder Hybrid Sedan en maakt optimaal gebruik van de motor en accu bij hoge versnellingen, stelt Ford.

De accu in het voertuig wordt alleen gebruikt als je onder de 100 km/u rijdt. Daarna schiet hij over naar een benzinemotor. Daarnaast is er een achtervolgingsmodus die je inschakelt door het gaspedaal 5 seconden ingedrukt te houden. Daarbij maakt hij gelijktijdig gebruik van zowel de benzine- als de elektrische motor. Om te zorgen dat hij ook echt geschikt is voor een achtervolging, heeft de auto tijdens testritten over stoepranden van 20 centimeter geracet, over een spoorwegovergang gereden met bijna 50 kilometer per uur, gesprint en noodstoppen gemaakt.

Ford hybride politieauto

De benzinemotor is een 2.0 liter variant die 141 PK levert. Het voertuig is daardoor minder snel dan de Interceptor met een 3,7 liter motor, maar volgens Ford snel genoeg. Bovendien is de auto zuiniger. Hij bespaart namelijk bijna een liter benzine per uur, wat neerkomt op 3900 dollar in besparingen per jaar.

De auto heeft verder flink wat upgrades gekregen. Zo is het onderstel extra zwaar en zijn er extra ventilatoren. Daarnaast zijn de deuren kogelvrij, hebben de stoelen voorin platen die messen tegen moeten houden en zijn er speciale gordels die rekening houden met de spullen die agenten allemaal aan hun riem houden.

Interesse

De Amerikaanse politie heeft al interesse getoond, maar vraagt zich wel af hoe betrouwbaar het is. Thomas Korabik, chef van de politie in Michigan, vertelt aan Engadget: “Als je geld kunt besparen is het altijd goed. Maar ik wil de auto wel eerst zien en bekijken hoe hij het doet.”

Daarnaast vraagt hij zich af of het voertuig wel groot genoeg is voor alle computers en accessoires die in de meeste politieauto’s zitten.