Naast virtual reality ook augmented reality: Dit zijn de plannen die Mark Zuckerberg heeft met Facebook

Mark Zuckerberg

Facebook zet vol in op ‘alternatieve realiteiten’. Dat is in het kort de boodschap van CEO Mark Zuckerberg die hij gisteren naar buiten bracht op Facebooks jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie F8. De topman wil “fysieke wereld online uitbreiden”. Volgens Zuckerberg hoeven heel veel dingen in ons leven niet fysiek te zijn.

Zuckerberg vertelde dat er een nieuw augmented-reality-platform aankomt waar ontwikkelaars onmiddellijk mee aan de slag kunnen. Ze kunnen in eerste instantie een soort selfiefilters maken – die van oorsprong bij Snapchat vandaan komen – die het gezicht van de gebruiker veranderen. Ook kunnen Frames toegevoegd worden aan de camerafilter. Die zijn gebaseerd op je locatie en kunnen per situatie aangepast worden.

Tijdens een rondje hardlopen kun je bijvoorbeeld een zweetband van Nike op je hoofd projecteren met je looproute. Ook werd er een filter van Manchester United getoond. Het filter past zich aan aan het verloop van de wedstrijd, met bijvoorbeeld confetti wanneer er gescoord wordt.

Dit is nog maar het begin van het augmented-reality-platform van het bedrijf (en is nog niet heel erg vernieuwend). In een later stadium moet de camera objecten kunnen herkennen en veranderen. Zuckerberg richtte onder andere zijn camera op een tafel waarna een vliegtuigje verscheen dat om een waterflesje vloog. Later kwamen er planeten tevoorschijn en kon hij de uitdrukking op menselijke gezichten manipuleren.

Deze ontwikkeling belooft veel goeds voor gaming in augmented reality, iets dat in de toekomst ook via het platform van Facebook mogelijk moet zijn. Later dit jaar zal het bijvoorbeeld mogelijk worden om via het sociale netwerk ook spelletjes als Pokémon Go te spelen.

Zuckerberg gaf toe dat Facebook redelijk laat is met de implementatie van AR, maar volgens de CEO ligt de software en de machine-learning-technologie ver voor op de concurrentie.

Met je vrienden op de bank hangen in VR

Virtual reality is vaak iets dat je alleen doet. Met een grote bril op je hoofd en koptelefoon op sluit je je volledig af van je omgeving. Maar toch heeft Zuckerberg VR in het verleden al “de meest sociale technologie” genoemd. Dat wil Oculus, een dochterbedrijf van Facebook, nu werkelijkheid maken met Spaces, een dienst waarmee je met echte mensen tijd door kunt brengen in een virtuele wereld.

Je kunt op basis van je profielfoto op Facebook een profielfoto maken en als dat karakter met maximaal 3 personen in een virtuele wereld communiceren.

Dit ziet er nu nog erg simpel uit en zal wellicht nog weinig mensen overhalen om een dure VR-headset te kopen, maar volgens Mike Booth, de productmanager van Facebook VR, is dit nog maar de eerste 1 procent van wat Facebook met social VR wil doen. Zuckerberg zei onlangs dat VR de komende 10 jaar nog niet zijn volledige potentieel zal behalen. Spaces is dus duidelijk een product in ontwikkeling.

Messenger 2.0

Naast de nieuwe technologie waar Facebook nu diensten voor lanceert zijn er ook nog de bestaande apps die aangepast worden. Vooral bij Messenger worden er aanpassingen gedaan. Zo kunnen andere partijen hun extensies toevoegen aan de chatapp. Bij de lancering zijn bijvoorbeeld Spotify en Apple Music al te besturen via Messenger.

Ook wordt het makkelijk om chatbots te raadplegen. Die werden een jaar geleden aan Messenger toegevoegd en kunnen automatisch reageren op gebruikers. Dit kan voor bedrijven handig zijn bij de klantenservice. Volgens David Marcus, de baas van Messenger, zijn er inmiddels 100.000 chatbots gemaakt. Om die te vinden is er een ‘Discover’-sectie gemaakt, een functie die binnenkort beschikbaar komt.

Die toevoegingen aan Messenger komen er uiteraard niet voor niets. Het is allemaal de bedoeling om ons zo lang mogelijk op platformen van Facebook te houden.