We ergeren ons in het verkeer het meeste aan het telefoongebruik van anderen

Samsung campagne smarrtphone

Hoewel het eigenlijk niet mag, gebeurt het soms toch: je telefoon gebruiken in het verkeer. Maar juist telefoongebruik achter het stuur is de grootste ergernis van Nederlandse automobilisten in het verkeer, blijkt uit de Verkeersergenissenmonitor van EasyPark. 60 procent van de consumenten geeft aan dit gedrag ergerlijk te vinden.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder 885 Nederlandse automobilisten. In het onderzoek werden vier categorieën onderzocht: parkeren, in de stad, type medeweggebruikers en gedrag van medeweggebruikers. Telefoongebruik achter het stuur is dus de grootste ergernis in de categorie gedrag van medeweggebruikers.

Andere ergernissen

Maar onze ergernissen beginnen zelfs al als we nog niet eens in de auto zitten. Ruim de helft van de automobilisten zegt zich te storen aan het feit zijn of haar eigen auto niet in te kunnen doordat een ander te krap heeft ingeparkeerd. Ook storen we ons aan beschadigingen die anderen veroorzaken bij het parkeren of uitrijden.

Op de weg vinden we vooral snelheidsovertreders erg vervelend: maar liefst 35 procent ergert zich aan hardrijders. Het rijgedrag van ouderen staat met 26 procent op de tweede plaats, gevolgd door dat van vrachtwagenchauffeurs (16 procent).

Zijn we eenmaal toe aan het parkeren, dan zijn er opnieuw vele ergernissen. Denk bijvoorbeeld aan hoge parkeertarieven (59 procent) en het zoeken naar een plekje (30 procent).