December is traditiegetrouw de periode van het jaar om terug te blikken en oudjaarsdag is daarbij in het bijzonder natuurlijk de beste dag voor. Bij Numrush kijken we echter liever vooruit. Dat deden we begin december al met ons RUSH Magazine. In deze Gift Guide gaven we cadeautips aan de hand van een aantal thema’s waar we komend jaar veel over gaan horen.
Eén onderwerp bleef bewust een beetje onderbelicht in onze Gift Guide. Aan de ene kant omdat het niet iets is wat je cadeau geeft, maar ook omdat het eigenlijk de diverse thema’s overstijgt. Ik heb het over kunstmatige intelligentie. Dat is natuurlijk niets nieuws, er is al ontzettend veel gebeurt op dat vlak, maar komend jaar zal de toepassing hiervan nog verder in een stroomversnelling raken.
Eén van de bedrijven die al jaren vooroploopt met deze ontwikkeling is Google. Het afgelopen jaar zagen we het bedrijf al heel veel diensten (of eigenlijk functionaliteiten binnen diensten) aankondigen die gebruikmaken van zelflerende algoritmes. Enkele voorbeelden: Inbox Smart Reply dat voorspelt wat je wilt antwoorden op een e-mail, de nieuwe thumbnailgenerator van YouTube en Google Photos dat herkent wat er op je foto’s staat.
Google heeft één groot voordeel: het bedrijf heeft de beschikking over ongelofelijk veel data om algoritmes mee te trainen. Zo gebruikte het onze zoekopdrachten naar afbeeldingen in de zoekmachine om beeldherkenningsalgoritmes te trainen. En als Google niet al onze GMail-berichten kon voeden aan Smart Reply-algoritmes had de dienst nooit bestaan.
Het komend jaar zullen we nog heel veel meer van dit soort voorbeelden zien en zullen ze waarschijnlijk ook nóg geavanceerder worden, door verschillende diensten en datastromen samen te voegen. Een paar jaar geleden was er de nodige ophef over nieuwe privacyvoorwaarden die Google toestemming gaf om data van verschillende Google-diensten te combineren. We zien nu waarom dit voor Google zo ongelofelijk belangrijk was en dat heeft (in eerste instantie) nog maar weinig met adverteerders te maken.