Muziekdienst Soundwave zet in op de potentiële kracht van Big Data

Hoewel het team uit Dublin al sinds eind 2011 hard aan de weg timmert, vond de Ierse muziekdienst Soundwave zich recent pas echt in de spotlight. Overbelicht zelfs: want niet alleen Apple en Google gingen achter hun app staan, ook celebs als Stephen Fry en Steve Wozniak uitte hun liefde voor de dienst.

‘LastFM van Het Social Tijdperk’, zo zou je Soundwave wellicht nog het beste kunnen omschrijven. De dienst, die je als app op je iOS of Android telefoon kunt installeren, kan bijhouden welke muziek je luistert via de muziekspeler op je telefoon, maar ook diensten als Spotify of Rdio.

Het verandert je luistergedrag in een activity stream die je kunt delen met je vrienden. Uiteraard kun je inspiratie op doen uit die stroom, maar met al die data kan het platform je natuurlijk ook al snel voorzien van een adviesje op maat. Dat laatste, dat trok de aandacht van de nodige investeringsmaatschappijen, zo legt CEO Brendan O’Driscoll uit.

The value and size of our data has really excited the music industry

De mogelijkheden zijn natuurlijk ongelimiteerd, als je bedenkt wat het team van Soundwave in handen heeft. “Our ability to create a ‘Bloomberg Terminal or Google Analytics for music’ has massive potential,” realiseert ook O’Driscoll zich.

Het feit dat Soundwave in staat is om in kaart te brengen welke muziek daadwerkelijk geluisterd wordt, los van welke muziek er gekocht wordt, leverde intussen ook al flink wat investeringen uit de muziekindustrie op.

Tussen al dat goede nieuws en de duimen in de lucht voor Soundwave, vraag ik me af hoe de sfeer is op het kantoor van LastFM. Niet dat ze iets te klagen hebben gehad, maar mijn sympathie (en fikse collectie reeds geluisterde muziek) hebben ze nog immer!