Uber spendeert miljarden aan het disrupten van de transportsector, maar krijgt daar nog niet veel voor terug. Toch ging het dit kwartaal iets beter dan voorheen, meldt The Wall Street Journal.
In het eerste kwartaal van 2017 werd er nog altijd een verlies van 708 miljoen dollar gemaakt op een omzet van 3,4 miljard dollar. Maar dat is minder dan de 991 miljoen dollar die vorig kwartaal gemaakt werd op een omzet van 2,9 miljard dollar.
“Deze resultaten tonen aan dat ons bedrijf gezond blijft en veerkrachtig is terwijl we ons richten op de verbetering van onze bedrijfscultuur, het management en de relatie met de chauffeurs”, zei een woordvoerder in een statement. “Het verminderen van onze verliezen in het eerste kwartaal brengt ons op een goede baan richting winstgevendheid.”
Uber heeft nog zo’n 7,2 miljard dollar in contanten om de verliezen de komende tijd te kunnen dekken.
Wéér een topman weg
Met de bekendmaking van de kwartaalcijfers werd ook duidelijk dat er wederom een topman weg gaat bij het bedrijf. Gautam Gupta, de man die aan het hoofd staat van de financiële divisie, heeft besloten te vertrekken. Er is nog geen vervanger.
Uber is niet beursgenoteerd, maar is vorig kwartaal toch begonnen met het publiceren van de cijfers. Dat doen ze wel op hun eigen voorwaarden, want een aantal cruciale punten die beursgenoteerde bedrijven wel melden neemt het bedrijf niet mee in de resultaten. Zo worden er geen cijfers gegeven voor groei in het aantal ritten en worden ondoorzichtige kosten en andere lasten niet meegenomen in het kwartaalbericht.
Rechtszaak tegen Google
De cijfers van Uber komen er te midden van een grote rechtszaak die het bedrijf voert tegen Google. Anthony Levandoski, de voormalige medewerker van het zelfrijdende autoproject van Google’s zusterbedrijf Waymo, zou 14.000 documenten meegenomen hebben bij zijn vertrek. Vervolgens startte hij Otto, een bedrijf dat een zelfrijdende vrachtwagen wilde ontwikkelen, dat overgenomen werd door Uber.
De taxidienst zegt nooit iets geweten te hebben van de gestolen documenten, maar Waymo denkt dat dit niet waar is.
De rechtszaak draait met name rond de LiDAR-technologie van Waymo en Uber. Dit is een laser die objecten in de wereld om de auto heen in beeld met een 3D-afbeelding. Zo kunnen er bijvoorbeeld auto’s, fietsers en voetgangers in beeld gebracht worden en kan de auto hier op anticiperen.
Uber wil al maanden dat Levandoski getuigt in de rechtszaak en met bewijzen komt waaruit blijkt dat de technologie niet van Waymo komt. Maar Levandoski beroept zich op ‘the fifth’, oftewel het zwijgrecht. Uber was het wachten op de engineer zat en besloot hem na het missen van een interne deadline te ontslaan.