‘Virtual reality is populair, maar verre van mainstream’

Het duurt nog zeker zes tot acht jaar voordat virtual reality écht omarmt wordt door het grote publiek. Dit stelt het 2016 Virtual Reality Industry Report, een rapport over de ontwikkelingen van de aankomende tien jaar in de VR-industrie. Greenlight VR en Road to VR, de makers van het rapport, verwachten dat er rond 2025 ongeveer 136 miljoen VR-systemen in gebruik zijn. Aan het eind van dit jaar staat de teller naar verwachting pas op 2 miljoen (Google Cardboard niet meegerekend).

Vorig jaar nam de markt voor virtual reality voor het allereerst een vlucht door lancering van Samsung’s Gear VR. Recentelijk kreeg de markt wederom een boost; dit keer door de lancering van de Oculus Rift en de HTC Vive.

Naar verwachting zal het VR-systeem van Playstation voor een volgende impuls zorgen. Maar, zo benadrukt het rapport, het duurt nog zeker zes jaar voordat virtual reality zich ontpopt tot een echt grote markt.

Social

De reden hiervoor zit hem in het feit dat er nog geen echte noodzaak (of killer consumer app, zoals het rapport het noemt) bestaat voor het gebruik van VR-systemen. “Bij de introductie van de smartphone was de vraag vanuit de consument vele malen groter dan dat nu bij VR-systemen het geval is”, stelt het rapport.

Maar die noodzaak gaat er wel komen, vervolgt het rapport: “We verwachten dat de verkoop van VR-systemen in een stroomversnelling raakt door de ontwikkeling van zo’n killer consumer app, waarschijnlijk uit de hoek van social networking in een VR-omgeving.”

Het rapport verwacht daarnaast dat zogeheten ‘standalone’ VR-brillen het in de toekomst erg goed gaan doen. Dit zijn VR-brillen met geïntegreerde systemen, die dus niet in verbinding staan met een externe smartphone of console. Google zou aan een dergelijk systeem werken.