Apple-veteranen geven je oude auto een update met Pearl RearVision

Bryan Gardner, Joseph Fisher en Brian Sander verlieten Apple in 2013. En nu zijn ze weer helemaal terug in de techwereld met hun auto-techstartup Pearl en hun eerste product genaamd Pearl RearVision. Bij Pearl werken inmiddels ruim zeventig mensen, waarvan er vijftig in het verleden voor Apple werkten.

Peal RearVision is een achteruitkijkcamera en een alarmsysteem dat alles dat achter je auto gebeurt in HD naar je smartphone stuurt. Het apparaat installeer je op dezelfde manier als een frame voor je kenteken achterop je auto. Voordeel is dat de technologie automatische updates krijgt voor de software. Een flinke vooruitgang als je naar de rest van de autofabrikanten kijkt – uitzonderingen daargelaten – waarbij veel technologie al verouderd is als de auto’s op de markt komen. Wil je nieuwe software, dan moet je een nieuwe auto kopen.

Pearl RearVision

Met de RearVision springt Pearl slim in op de huidige vraag naar dergelijke producten. De Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration heeft namelijk opdracht gegeven dat alle nieuwe auto’s uiterlijk in mei 2018 achteruitkijkcamera’s moeten hebben. Maar als je kijkt naar de auto’s die al op de weg zijn, dan heeft slechts één op de vier van de 250 miljoen auto’s op de Amerikaanse wegen er één.

Natuurlijk is er wel concurrentie, maar volgens Gardner is er geen enkel vergelijkbaar product dat je net zo eenvoudig installeert als die van Pearl. Daarnaast maakt de RearVision slim gebruik van de features die we kennen van de camera’s in onze smartphones. Je kunt bijvoorbeeld in- en uitzoomen in de stream op je telefoon.

“We wilden niet beginnen met iets waarvan we mensen moesten overtuigen dat ze het nodig hebben. We zijn expres begonnen met iets waar klanten nu om vragen”, vertelt Gardner aan Recode. En dankzij de Pearl RearVision hoef je geen nieuwe auto te kopen om aan deze standaarden te voldoen. Voor 499 dollar heb je een apparaat dat je eenvoudig installeert.