Google bouwt er één from scratch, Tesla update zijn software stukje bij beetje en bijna alle traditionele automerken zijn inmiddels begonnen aan de ontwikkeling van een auto die steeds meer zelf kan. De zelfrijdende auto is hot. Om te laten zien welke paden autofabrikanten kunnen bewandelen, bespreek ik drie spelers die hard bezig zijn met autonoom rijden. Op welke technieken baseren zij zich?
Eigenlijk kent iedereen al auto’s die deels taken kunnen overnemen. Denk maar aan cruise control, park assist en een noodremsysteem. Google is op dit moment in de Verenigde Staten met een volledig zelfrijdende auto op de weg te vinden. De auto’s van bijvoorbeeld Tesla en Volvo worden ondertussen ook steeds autonomer: ze kunnen steeds meer zelf. Maar de fabrikanten hebben wel een andere kijk op hoe we over een aantal jaar in onze auto rijden.
Tesla
De Amerikaanse autofabrikant Tesla wil door middel van zijn Autopilot het rijden deels aangenamer maken. De fabrikant wil over twee jaar een volledig autonome auto op de markt brengen en breidt ondertussen de autonome functies uit. De bekendste is dus Autopilot: een adaptieve versie van cruise control, die niet alleen een standaardsnelheid aanhoudt, maar deze ook aanpast op basis van wat voorgangers doen. Ook pronkt het bedrijf met zijn techniek waarmee de auto zelf van rijbaan kan wisselen door enkel je richtingaanwijzer aan te zetten.
De Autopilot-technologie van Tesla’s Model S bestaat uit vier verschillende onderdelen: een camera, radar, ultrasonische sensoren en GPS-navigatietechnologie. Die navigatietechnologie spreekt voor zich: door de auto tijdens het rijdenvan afstand op de hoogte te brengen van de verkeerssituatie, kan hij beter inschatten welke actie hij moet ondernemen.
De andere onderdelen registreren de omgeving tijdens het rijden. Met de radar en de camera met beeldherkenningssoftware, kan de auto 160 meter voor zich uit kijken. De software meet de afstand tot de voorganger en registreert de belijning op de weg. Ook kunnen de camera en radar een waarschuwingssignaal geven als er een voetganger, fietser of auto in de buurt is.
De sensoren zorgen ervoor dat de auto 360 graden om om zich heen voorwerpen en andere voertuigen kan zien. Tesla noemt ze ‘long-range’, maar dat betekent niet dat de auto voetbalvelden om zich heen registreert: de sensoren meten ongeveer 5 meter rondom de auto. Dat is natuurlijk wel genoeg om te meten wat er op de snelweg om je heen gebeurt.