Fashionindustrie zoekt nieuwe merk- en marketingstrategie

Op PSFK werdtro">

Op PSFK werd gisteren een zeer interessant artikel over de moeizame tijden die de modeindustrie momenteel meemaakt gepubliceerd. De recessie treft deze branche misschien wel het hardst, nu op overbodige luxeproducten zoals merkkleding flink bezuinigd wordt. En dus trachten de fashionlabels hun vrij traditionele marketingstrategie nieuwe richting te geven door volop op de mogelijkheden van social media te duiken.

In het artikel legt Daniel Chu – Executive Creative Director van Marketingbureau Momentum – uit dat de merkstrategie van de meeste merken tot nu toe steeds dezelfde was: Het creëren van mystiek. Met pop-up stores, indrukwekkend kunstzinnige fotografie en creatieve samenwerkingen en cross-overs. ‘Mode draait ook altijd om zichzelf. Waar bij andere producten het nut direct duidelijk is verkoopt mode een gedachte, een image en een gevoel’.

En dat mystieke gevoel trachten de modemerken nu ook naar Twitter, Facebook en in iPhone-apps te vertalen. Maar die transitie van beeld naar tekst, of van gefragmenteerd naar volledig en gedetailleerd is een lastige taak voor veel merken.

Het gaat namelijk dieper dan alleen maar een mooi buitenkantje. Veel modemerken zullen terug moeten naar de basis en zich afvragen waar ze nu precies voor staan. Wat hun mening over culturele, maatschappelijke en politieke issues is, en wat het grote creatieve gedachtengoed is dat achter hun collecties schuilgaat. Een mooie klus voor tal van marketeers, met Nike als lichtend voorbeeld voor de hele branche.