Gaming For Health: De (niet meer zo) stille revolutie die gamification heet

Het Muziekgebouw aan het IJ in Amsterdam is deze week het decor voor de tweede editie van “Games For Health”. Tijdens dit event komen gamers en medische wereld dichter bij elkaar om de nieuwste innovaties te bespreken. Horst Streck hoort absoluut tot de gamers en sprak vandaag over de stille revolutie die gamification heet. Maar is die nog zo stil?

Gisteren sprak Bill Seibel tijdens Perfect Storm nog over de rol van mobiel als toevoeging op de marcom-stack, maar ook als verbinding tussen de andere stacks. Gamification is volgens kenners en enthousiastelingen eenzelfde toekomst toebedeeld. Het spelen van en spelletje zou volgens hen ook in onze genen zitten, we doen het al meer dan 5000 jaar.

Horst Streck is zo’n enthousiasteling. Begin dit jaar trad hij terug als CEO van succesvolle gamestudio Youdamedia om zich te kunnen focussen op de revolutie die gamification volgens Streck gaat brengen. Op het kantoor, in de klas of in de fabriekshallen: overal zal men zich gaan meten middels game-elementen.

Ondanks Streck’s enthousiasme rijst na het zien van zijn presentatie toch de vraag hoe stil de revolutie nou precies is. Aan de ene kant omdat Streck’s voorbeeld van de mogelijke potentie van gamification – een game om kinderen te helpen bij tanden poetsen – al dik een jaar een werkend product is: BrushMonkey helpt kids bij het poetsen en een update meer game elementen is bijna afgerond.

Met zijn laatste sheets poogt Streck om duidelijk te maken dat er duidelijk een markt is voor gamification, maar vergeet daarbij dat hij met het laten zien van alle top merken die al aan de slag zijn met gamification, hij zijn eigen titel onderuit haalt. Streck’s verhaal toont veel gelijkenissen met de boodschap die Seth Priebatsch (of Jesse Schell) verkondigde in zijn TED talk. Maar sinds 2010 is de term, vakgebied en publiek al echt weer verder.

Er is geen stille revolutie. Gamification staat op het speelveld. Jazeker, sommige intiatieven schieten soms te kort, maar de groei van het aantal startups en initiatieven  bij (middel)grote bedrijven maken de revolutie luid en duidelijk.