R&D anno nu: Unilever zet Amazon cloud in voor product ontwikkeling op basis van DNA onderzoek

Nu het steeds goedkoper is om DNA te sequensen wordt het steeds interessanter voor commerciële bedrijven om deze kennis te gebruiken voor productontwikkeling. En waar grote bedrijven vaak lijken te twijfelen om nieuwe technologie in te zetten laat Unilever zien hoe het ook kan. Onder de noemer e-science wordt eigen data verrijkt met openbare bio data en wordt deze gezamenlijk geanalyseerd. Een voorbeeld is het onderzoeken van genetische data van microben om op die manier te proberen uit te vinden hoe bepaalde lichaamsgeuren ontstaan wat kan helpen in het ontwikkelen van nieuwe soorten deodorant.

Omdat dit soort onderzoek enorm veel data en rekenkracht vergt, maakt Unilever sinds kort gebruik van de cloud diensten van Amazon. Genetische data wordt ge-upload naar Amazon S3 cloud storage. Vervolgens draait er op een aantal EC2 instances een speciaal programma BLAST dat met die data aan de gang gaat.

Op dit moment zijn nog niet alle onderzoekscentra van Unilever betrokken, maar de verwachting is dat deze binnen een jaar allemaal in de cloud zitten. En dan kan het niet lang meer duren voordat we zeer innovatieve nieuwe producten op de markt zien verschijnen. Wellicht niet alleen tegen nare geurtjes, maar ook tegen die vervelende zweetplekken onder je oksels.