Gedreven door data

Rush

No05
“Het verzamelen van data wordt steeds toegankelijker en efficiënter, waardoor er meer data komt.”

In afwachting van nieuwe iPhones en iPads keek de techwereld op 21 maart naar het eerste Apple Event van het jaar. Apple zendt die presenaties, die in de eerste plaats bedoeld zijn voor de pers, live uit. Hierdoor kunnen ook de fans van het merk de aankondigingen live kunnen volgen. En die fans werden een beetje teleurgesteld, terwijl Apple de presentatie in mijn ogen begon met het allerbelangrijkste. Het bedrijf begon de keynoten namelijk met een uitgebreid verhaal over ResearchKit. Exact een jaar eerder had het bedrijf dit platform aangekondigd en het was een succes. Dankzij ResearchKit kunnen wetenschappers makkelijk apps bouwen om medisch onderzoek te doen. Nog nooit was meedoen aan dergelijke onderzoeken voor mensen zo makkelijk door deze ontwikkeling. En dat bleek ook wel als je hoorde dat ResearchKit-onderzoeken naar sommige ziektes tijdens de eerste 24 uur al meer deelnemers hadden, dan alle onderzoeken daarvoor. Enkele weken voor de presentatie van Apple was er in de VS al een onderzoeksapp gelanceerd dat het grootste slaaponderzoek ooit moet worden. Via een iPhone doen mensen mee en vervolgens wordt de data via ResearchKit naar de Watson Health Cloud van IBM gestuurd. Deze dienst vormt het onzichtbare deel van het onderzoek, maar eigenlijk is het het belangrijkste. Zonder een dienst als Watson Health Cloud kun je namelijk wel leuk gigantische hoeveelheden data gaan verzamelen, maar je moet ze vooral ook analyseren. Gelukkig gebeurt er op dat vlak de laatste jaren erg veel, anders was ResearchKit zinloos geweest en er dus ook nooit gekomen. En wat hier voor medische wereld geldt, geldt eigenlijk voor bijna elke sector. Het verzamelen van data wordt steeds toegankelijker en efficiënter, waardoor er meer data komt. Maar we kunnen gelukkig ook steeds meer op het gebied van de analyse ervan. Mede door de ontwikkelingen op het gebied cognitieve systemen wordt analyse schaalbaar, kunnen computers verbanden ontdekken die wij niet zien en kunnen we betere voorspellingen doen. Genoeg reden in mijn ogen om data-analyse centraal te zetten in deze editie van het RUSH Magazine.

Elger van der Wel
Hoofdredacteur Numrush

We zijn nog maar aan het begin. Ik vergelijk het altijd met hoe we ervoor stonden met het internet in 1995

Jack Esselink, Big Data & Analytics Evangelist IBM