Twitter hernoemt de ‘ReTweet’ knop naar ‘Share’

Wellicht in navolging van dit deze week gepubliceerde onderzoek naar de redenen dat gebruikers Twitter steeds vaker links laten liggen, voert het bedrijf achter de microblogdienst deze week gelijk een aantal rigoreuze wijzigingen aan het platform dienst. Zo kunnen sommige gebruikers sinds vandaag een bericht niet langer ‘retweeten’ maar ‘sharen’.

Een van de uitkomsten van het onderzoek van Deutsche Bank was dat veel nieuwe gebruikers Twitter niet helemaal begrijpen, en graag meer ‘share’ mogelijkheden willen voor video en afbeeldingen. Wat vreemd is, omdat ‘delen’ al jarenlang de grote succesformule achter Twitter is. Alleen noemt de dienst dat al jarenlang anders dan bijvoorbeeld op Facebook of YouTube het geval is: Op Twitter ‘ReTweet’ je iets, of liever gezegd: Je plaatst een bericht ‘opnieuw’.

share

Verwarrend, denken de makers, en dus wordt er momenteel een test uitgevoerd waarbij de bekende ‘Retweet’ button vervangen is door een ‘Share’ knop. Op dit moment kunnen slechts een handvol gebruikers de nieuwe share knop zien in de mobiele apps van Twitter, het gaat dus voorlopig nog om een test. Op dit moment loopt ook een test waarbij je Twitter profiel er meer uit zal gaan zien als een Facebook pagina. Of beide proefballonnetjes uiteindelijk definitief geïntegreerd gaan worden blijft voorlopig nog even de vraag.