Zweden heeft een stukje elektrische snelweg voor vrachtwagens

Verkeer en vervoer zijn één van de belangrijkste bronnen van de CO2-uitstoot wereldwijd. Alleen al het vrachtvervoer zorgt voor flink wat vervuiling. In Zweden testen ze daarom een mogelijke oplossing: vrachtwagens op een elektrische snelweg laten rijden. Daarbij hoef je geen grote accu’s in een truck te bouwen of oplaadpauzes in te lassen.

Het systeem, dat werd ontwikkeld door vrachtwagenfabrikant Scania en Siemens, lijkt wel een beetje op dat van een trolleybus. Boven de snelweg hangt de bovenleiding waar een vrachtwagen verbinding mee kan maken middels een stroomafnemer.

Bij Gávle in Zweden ligt sinds vorige week een teststuk voor de elektrische snelweg dat 2 kilometer lang is. Twee Scania-vrachtwagens gaan er de komende tijd actief gebruik van maken.

Hybride vrachtwagens

De vrachtwagens in kwestie zijn eigenlijk hybride vrachtwagens met een kleine accu voor korte afstanden. Door ze uit te rust met een stroomafnemer worden ze volledig elektrisch zodra ze op de snelweg rijden. Dat kan met maximaal 90 km/u. Verlaten ze de weg, dan zijn het weer gewoon hybride vrachtwagens is het idee, die rijden op een accu en eventueel gewoon op diesel.

De bovenleiding kan eventueel ook gebruikt worden door elektrische bussen. Die hebben in principe natuurlijk een grote accu, maar via dit systeem kunnen ze al rijdend worden opgeladen.

Het project van Scania en Siemans is opgezet in samenwerking met de Zweedse overheid. Die investeert veel in duurzaam vervoer met allerlei projecten.