Analist: Tweederde verkochte smartwatches is Apple Watch

Apple Watch

Apple heeft een goed jaar gehad: 63 procent van het wereldwijde marktaandeel in smartwatches zou in handen zijn van de Apple Watch. Dit schrijft onderzoeksbureau Strategy Analytics. En ook de smartwatch zelf had een beter 2016 dan veel mensen misschien hadden gedacht. Het aantal verkochte smartwatches groeit jaarlijks namelijk met een procent en behaalde in het vierde kwartaal een record van 8,2 miljoen verkochte exemplaren.

Samsung staat opnieuw op de tweede plaats qua marktaandeel met bijna tien procent. Een gigantisch verschil dus. Strategy Analytics schat dat het bedrijf 0,8 miljoen smartwatches verkocht in het vierde kwartaal. Dat is 38 procent minder dan een jaar eerder. Het nieuwe vlaggenschip, de Gear S3, kwam pas laat in het laatste kwartaal van vorig jaar op de markt. Dat had ook weer een negatief effect op de verkoop van haar andere smartwatches, waardoor er veel minder verkocht werden.

Smartwatches 2016 Strategy Analytics

Apple daarentegen behaalde een record van 5,2 miljoen verkochte smartwatches. Een jaar eerder was dat nog 2 procent minder, namelijk 5,1 miljoen exemplaren. Het onderzoeksbureau constateert onder meer dat de Watch Series 2 een populair cadeau was voor de feestdagen in de Westerse wereld. En dat leidt tot indrukwekkende cijfers: drie van de vier smartwatches die wereldwijd verkocht zijn, zijn van Apple of Samsung. Alle andere aanbieders hebben samen een marktaandeel van bijna 27 procent.

Smartwatches meer verkocht

Zoals gezegd had de smartwatch sowieso een goed jaar in 2016. Hoewel het tweede en derde kwartaal slechte cijfers lieten zien voor de wearable, gingen de verkopen in het vierde kwartaal weer flink omhoog. Dit komt onder meer door de lancering van nieuwe exemplaren, waaronder die van Apple, en het feit dat veel mensen een dergelijk apparaat als cadeau geven voor de feestdagen. In heel 2016 werd er een recordaantal van 21,1 miljoen smartwatches verkocht wereldwijd.

Toch is dit nog geen reden voor een feestje, stelt Cliff Raskind, directeur van Strategy Analytics. “De smartwatch-industrie laat signalen van herstel zien dit jaar, maar is nog niet gered. Er blijven diverse hobbels op de weg naar groei waar iets mee gedaan moet worden. Fabrikanten als Samsung moeten interessantere of goedkopere modellen lanceren. Apple moet nauwer samenwerken met mobiele providers om hun Watch te verkopen. De makers van de componenten moeten verder accuratere sensoren voor gezondheid- en fitnesstracking maken, zodat consumenten die vertrouwen en meer gaan gebruiken.”

Het bericht is sowieso opvallend positief, aangezien IDC in oktober nog een daling van 50 procent in de verkoop zag. Dat kwam volgens hen vrijwel volledig door de cijfers van Apple, die twee miljoen exemplaren minder verscheepten dan een jaar eerder. Redenen waren dat Apple aan het einde van het derde kwartaal met haar nieuwe Watch kwam en dat er vrij weinig smartwatches zijn met Android Wear.