Moderatoren: dit zien de mensen met ‘de slechtste baan in tech’

Je kunt je er misschien wel wat bij voorstellen, maar moderatoren van sociale media hebben een vreselijke baan. Zij bekijken de meest vreselijke dingen, zodat jij ze niet hoeft te zien. Vaak beoordelen ze duizenden berichten per dag, met behoorlijk wat psychologische gevolgen. Tegenover The Wall Street Journal vertelt Sarah Katz, een door Facebook ingehuurde moderator, over haar werk.

Katz bekeek iedere dag maar liefst 8.000 gerapporteerde berichten, waar ze 24 dollar per uur voor kreeg. En onder die berichten zitten dingen die je liever niet wilt zien, ook niet als moderator. Denk aan video’s waarin mensen onthoofd worden door terroristen, kindermisbruik en dierenmishandeling. Katz stopte in oktober 2016 dan ook met het werk. Ze kon onder meer geestelijk niet omgaan met het zien van alle vreselijke beelden.

Geen tijd om bij te komen

En ze is niet de enige. Tegenover de Amerikaanse krant doen meer (voormalige) moderatoren een boekje open over hun ervaringen. Zo vertelt er een over hoe hij een video van een kat die in de magnetron werd gegooid moest bekijken. Die magnetron werd vervolgens ook nog eens aangezet.

En ook Shaka Tafari vertelt over zijn voormalige baan als moderator bij Whisper. “Ik keek naar […] gestoorde psycho’s ergens in het bos die geen geweten hebben of menselijk contact begrijpen.” Hij maakt zich dan ook zorgen over het aantal berichten met verwijzingen naar verkrachting en beelden van bestialiteit en dierenmishandeling.

Het ergste is misschien nog wel dat hij nauwelijks de tijd kreeg om al dat vreselijks te verwerken. Zijn baas hield op afstand namelijk in de gaten of hij wel productief genoeg was. Was Tarafi een paar minuten inactief, dan kreeg hij via Slack een berichtje met de vraag waarom hij niet aan het werk was.

Niet genoeg mensen

Maar van moderatoren zijn er bijna niet genoeg. Op Facebook worden berichten nu door 7.500 mensen beoordeeld, maar aan het eind van 2018 moeten dat er maar liefst 20.000 zijn. Whisper heeft inmiddels een team van goedkopere Filipijnse moderatoren ingezet.

Facebook, Google en Microsoft zeggen dat ze de mensen trainingen en psychologische ondersteuning aanbieden. Maar de moderatoren zelf stellen dat dat niet genoeg is. De meesten zoeken binnen een jaar naar een anderen baan. Twee voormalige werknemers van Microsoft spanden zelfs een rechtszaak aan, omdat ze naar eigen zeggen een posttraumatische stressstoornis hebben opgelopen door het werk.