Designstudio Berg wil het platform worden dat elk ‘dom’ apparaat slim kan maken

Hoe ziet het Internet of Things er uit? Het is een vraag die vele fabrikanten en technische productontwikkelaars bezig houdt. Voor de designstudio Berg uit Londen lijkt het Internet of things erg veel op hun slimme wasmachine, genaamd Cloudwash.

Cloudwash is via Wi-Fi verbonden aan de Cloud om bijvoorbeeld gebruikers een iPhone pushbericht te kunnen sturen wanneer een was klaar is. Het apparaat bevat geen touchscreen, maar simpele analoge knoppen die zijn verbonden aan het netwerk. Zo kunnen gebruikers met slechts een druk op de knop bijvoorbeeld nieuw wasmiddel bestellen via Amazon.

Hiermee laat het bedrijf zien hoe de simpelste objecten kunnen veranderen in de meeste slimme systemen waneer ze eenmaal verbonden zijn aan het internet. Indrukwekkend, en dat terwijl de CloudWash feitelijk een simpele Zanussi wasmachine is die Berg heeft gehacked zonder enige goedkeuring van het bedrijf.

Waarom heeft Berg dit gedaan? Simpelweg om hun nieuwste product te kunnen verkopen: hun connective cloud service dat in feite het internet gedeelte is van ’the Internet of Things’. Nadat het bedrijf verschillende jaren heeft gewerkt voor grote bedrijven als Google en Intel besloot Berg – die we vooral kennen van de schattige Little Printer – door te gaan als een one-product studio.

Centraal staat nu hun product: the Berg Cloud, een dienst dat ieder ‘dom’ product kan omtoveren in een slim apparaat. Hiermee moet het bedrijf de concurrentie aan gaan met een aantal grote spelers in het veld waaronder Amazon (Kindle’s Whispernet), Apple (Apple TV) en Google (Android OS).

Toch ziet CEO Matt Webb zeker een kans, Berg kijkt namelijk vanuit een heel ander perspectief naar de Internet of Things. CEO Matt Webb stelt:  ‘I could totally imagine Instagram making a digital photo frame, but I couldn’t imagine a digital photo frame manufacturer making Instagram.’