‘Nederlandse game-industrie groeit, maar bedrijven stranden snel’

Hoewel de Nederlandse game-industrie groeit, is het moeilijk om hierin een stabiel bedrijf te starten. Dat bewijzen de nieuwste cijfers van de Games Monitor, een onderzoek uitgevoerd door onder andere Dutch Games Garden, de Dutch Games Association en vakblad Control. Want hoewel het aantal bedrijven tussen 2011 en 2015 groeide van 320 naar 455, is een derde van de bedrijven gestart in 2011 nu alweer gestopt. De helft van de huidige gamebedrijven in Nederland is daarom minder dan vier jaar oud, aldus de onderzoekers.

De cijfers laten zien dat een nieuw gestart bedrijf toch een aardige kans heeft om te stranden. Daar waarschuwen de onderzoekers van de Games Monitor ook voor:

We moeten nog zien hoeveel van deze nieuwe bedrijven er slagen om een stabiel businessmodel neer te zetten.

Daarmee lijkt de succeskans van een Nederlandse gamestudio net zo groot als bij bijvoorbeeld een techstartup. Daar houden de gelijkenissen niet op, want bedrijven in de game-industrie zijn ook ongeveer net zo groot. De gemiddelde organisatie heeft tussen de 6 en 7 werknemers. Grote studio’s met honderden mensen in dienst zijn daarmee zeldzaam.

De slaagkans van gamebedrijven staat haaks op een groot aantal studenten. Ieder jaar studeren er 1639 leerlingen met een gamesopleiding af, waarvan 991 een voltijdsopleiding volgen. Een groot deel daarvan komt echter niet in de game-industrie terecht. 30 procent komt terecht bij een gamebedrijf, 50 procent bij een ander creatief bedrijf en 20 procent op een compleet andere plek.