De nieuwe revolutie binnen AI: Emotionele Intelligentie

Kunstmatige intelligentie

Als je het hebt over kunstmatige intelligentie (AI) denk je al snel aan de technische kant: Machine learning, automatisering, robots… Maar alleen technische kennis is niet meer genoeg. Bij AI komt ook een menselijke kant kijken. Net zoals een mens twee hersenhelften nodig heeft, heeft een kunstmatig intelligente technologie dit ook. Maar wat gebeurt er als er geen samenspel tussen technologie en emotie plaats vindt?

Emotionele Intelligentie

Violetta Senda en Tripti Sethi van IT-consultancy bureau Avanade spreken vandaag in het kader van European Women in Tech over het belang van Emotionele Intelligentie. “Bij het ontwikkelen van een technologie komen verschillende vaardigheden kijken, zowel technisch als emotioneel. Machine learning en spraakherkenning spelen een belangrijke rol bij AI, maar emotionele intelligentie vormt de tweede helft van je hersenen”, aldus Senda. Hoe gaat een technologie ooit functioneren als die tweede hersenhelft ontbreekt?

“Door te veel of te weinig toe te passen van één kant kan een technologie falen”, vertelt Sethi. Zij geeft het voorbeeld van de K5 robot van Knightscope. Het bedrijf ontwikkelde de robot met de intentie criminelen te intimideren. In plaats van een crimineel raakte het echter een kind. Het lukte de robot niet om te detecteren dat het met een onschuldig kind te maken had. “Maar wat was ook precies het doel van deze robot?”, vraagt Sethi zich af. Dit voorbeeld laat zien dat niet alleen de technologie van belang is, maar ook de achterliggende gedachte.

Ook de Segway werd niet geadopteerd door consumenten. “De bedenkers van de Segway zagen iedereen door de straten rollen, maar realiseerden zich niet dat hier geen behoefte aan was. Het ontbrak hier niet aan de technologie, maar de achterliggende strategie en het gebrek aan mensenkennis”, vertelt Senda.

Einde van de stereotypes

“Het is het einde van een tijdperk van stereotypes,” vertelt Senda, “Bedrijven hebben niet alleen de ‘geeks’ maar ook de emotionele kennis nodig.” Het wordt tijd dat bedrijven verschillende vaardigheden gaan combineren bij het oplossen van problemen en het bedenken van technologische innovaties.

“Iedereen beschikt over bepaalde vaardigheden, het is aan ons om deze uit te breiden en gezamenlijk in te zetten.” Senda geeft aan dat alleen maar software ontwikkelaar of strategist zijn niet meer genoeg is. “Het combineren van skills zal het succes van AI in de toekomst bepalen. De toekomst ligt in onze handen.”